Školní družina
Odpočinek a rekreace
Naše školní družina
Školní družinu při Základní škole a Mateřské škole Buchlovice vedou:
Jitka Mikulová – vedoucí vychovatelka
Mgr. Irena Vacková – vychovatelka
Provoz školní družiny
Ranní družina 6:15 – 7:30
Odpolední družina 11:30 – 16:30
Zahrnuje činnosti: pravidelné, příležitostní, zájmové činnosti, spontánní aktivity a ostatní.
Plán akcí
Školní rok 2024/2025
Měsíc | AkceAktivity |
Září | Seznámení s pravidly ŠD, okolím a prostředím školy Pravidla naší družiny Barevný chodník Tvoříme z vršků |
Říjen | Jablíčkový den |
Listopad | Svatý Martin Podzimní skřítek Helloween |
Prosinec | Čertovský den Píšeme Ježíškovi Vánoční dílničky |
Leden | Tří Králové Paní Zima Symboly zimy |
Únor | Masopust Valentýn Zimní sporty |
Březen | Den knih Den učitelů Velikonoční dílničky Ponožkový den Paní Jaro |
Duben | Den vody Den Země Čarodějnice Dopravní výchova |
Květen | Den rodiny Den Matek Pampeliškománie |
Červen | Den Dětí Paní Léto Rozloučení se školním rokem |
Celoroční plán práce školní družiny
Školní rok 2024/2025
Provoz družiny:
Ranní družina 6:15 – 7:30
odpolední družina 11:30 – 16:30
Školní družina zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, odpoledne před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit.
Žák je přijímán do školní družiny na dobu jednoho školního roku.
Oběd 11:30 – 12:00
Ranní družina 6:15 – 7:30
- relaxace, poslech pohádek, vyprávění a povídání, drobné hry
- do ranní družiny dochází žáci průběžně (nejpozději do 7:15 hodin)
- žáci jsou po příchodu zapsání do přehledu docházky ranní družiny
- po ukončení ranní družiny odchází žáci do svých tříd
Odpočinkové činnosti 12:00 – 13:00
- odstraňování únavy žáků z vyučování, relaxace (dle jejich individuálních potřeb)
- relaxační cvičení, navozování a vytváření pohody žáků
- odpočinkové a relaxační aktivity na koberci
- prohlížení obrázků, četba knih, časopisů, poslech hudby, pohádek
- stolní hry, hry s hračkami, společenské hry, hrátky se slovy, konverzace, vyprávění
- hudební a hudebně-pohybové chvilky
- aktivity zaměřené na rozvoj intrapersonální a intrapersonální inteligence, sebereflexe, sebehodnocení
Zájmové a rekreační činnosti 13:00 – 15:00
Sportovní
- aktivity zaměřené na rozvoj tělesně-kinestetické inteligence
- kolektivní hry a soutěže
- průpravná cvičení, tělovýchovné chvilky
- posilování tělesné zdatnosti
- upevňování morálních vlastností, potlačování nesportovního chování (fair-play)
- vštěpování zásad bezpečnosti a hygieny při sportovních aktivitách, vytváření kladných citových vztahů v týmu
- pohybová aktivita na čerstvém vzduchu s přihlédnutím k počasí a zdravotnímu stavu
- tělovýchovné chvilky, míčové hry
- soutěživé hry, pohybové hry, konstruktivní a tematické hry
Přírodovědné a environmentální
- aktivity zaměřené na rozvoj přírodní inteligence
- rozvoj zájmu o přírodu
- práce s atlasy, vyhledávání informací o živé a neživé přírodě (knihovna, PC)
- výchova k ohleduplnému a šetrnému přístupu k přírodě, ochraně životního prostředí
- pozorování přírody a jejích proměn
- třídění a zpracování odpadů (sběrové akce)
- nauka o počasí
- péče o zeleň a rostliny v budově a areálu školy
Estetické
- upevňování dopravních znalostí
- dodržování zásad osobní hygieny
- seznamovaní se zásadami zdravého životního stylu
- seznamování se zásadami péče o své zdraví a vlastní zevnějšek
- péče o vlastní věci
- seznamování se zásadami první pomoci, prevence proti úrazům
- zásady stolování
- úklid pracoviště po ukončení jednotlivých činností
Sebeobslužné činnosti (průběžně)
- upevňování dopravních znalostí
- dodržování zásad osobní hygieny
- seznamovaní se zásadami zdravého životního stylu
- seznamování se zásadami péče o své zdraví a vlastní zevnějšek
- péče o vlastní věci
- seznamování se zásadami první pomoci, prevence proti úrazům
- zásady stolování
- úklid pracoviště po ukončení jednotlivých činností
Příprava na vyučování 15:00-15:45
- psaní domácích úkolů (dle domluvy s rodiči a třídním učitelem)
- procvičování a upevňování probraného učiva
- čtení časopisů, knih
- vyhledávání nových informací (atlas, internet, PC, encyklopedie)
- výukové programy na PC
- sledování vzdělávacích videí
Odpočinková činnost 15:45-16:30
- sledování vzdělávacích videí
- odpočinkové a relaxační hry
- stolní a společenské hry
Jednotlivé měsíce
Měsíc září – Já a moje třída
- Seznamujeme se se školním řádem a řádem ŠD
- Poučujeme se o bezpečnosti a chování v ŠD a ve školní jídelně
- Adaptujeme se na školní prostředí
- Respektujeme a dodržujeme daná pravidla v kolektivu ŠD
- Cesta do školy- povídáme si o cestě do školy a cestě domů-základy bezpečnosti při přemisťování
- Pravidla soužití v ŠD
- Poznáváme nové prostředí
- Napíšeme si narozeniny všech dětí a připravíme si narozeninovou nástěnku
- “Jak se máme správně chovat“, nezapomínáme na kouzelná slovíčka, děkuji a prosím
- Upevňujeme společenské postoje, návyky a dovednosti
- Rozvíjíme kladný vztah k učení, ke škole, ke spolužákům
- Kontrolujeme běžnou hygienu- mytí rukou před jídlem, po použití WC
- Ohlížíme se za prázdninami, přineseme si pohlednice a fotky z dovolené
- Čteme pohádky, básničky, říkadla, využíváme charakteristických znaků a činností v tomto měsíci
- Při pobytu venku hrajeme pohybové hry a cvičíme, hry na pískovišti
Měsíc říjen – Barevný podzim
- Poznáváme nejbližší okolí školy
- Získáváme kladný vztah k přírodě
- Snažíme se porozumět změnám v přírodě
- Sbíráme listy, obtiskujeme je a vyrábíme z nich koláže
- Malujeme podzimní ovoce
- Vyrábíme podzimní draky
- Poznáváme zeleninu, ovoce podle chuti a podle hmatu
- Halloween – povídání o tomto svátku
- Výroba výzdoby na Halloween, slavíme Halloween
- Hrajeme si a učíme se správně zdravit, podat ruku, požádat o něco, poděkovat
- Při hře zjišťujeme, jak se známe (poznáváme kamarády po hlase)
- Čteme pohádky, básničky, říkadla
- Při pobytu venku i ve cvičebně hrajeme pohybové a míčové hry a cvičíme
Měsíc listopad-Strašení
- Besedujeme o ročních obdobích – sledujeme změny v přírodě, život zvířat
- Čteme si o přírodě a jejích proměnách a o zvířatech
- Pomocí obrázků porovnáváme, jak se příroda mění na podzim
- Povídáme si o zvířatech
- Výtvarně tvoříme
- Besedujeme o zdravé výživě a zdravém životním stylu
- v časopisech hledáme obrázky zdravých a méně zdravých potravin
- povídáme si o tom, jak pečovat o své zdraví, co dělat, když jsme nemocní
- hrajeme si na lékaře a pacienta
- Čteme pohádkovou knihu
- Navštěvujeme školní zahradu dle počasí
Měsíc prosinec – Vánoční čas
- Rozvíjíme estetické cítění, vkus a kulturní vnímání
- Vnímáme začínající atmosféru Vánoc
- Upevňujeme tradice v období adventu
- Vyprávíme si naše vánoční příběhy, a jak to na Vánoce chodí u nás doma
- Zkoušíme vánoční pásmo, zpíváme vánoční koledy
- Vyrábíme vánoční přáníčka, ozdoby a dárky
- Vyrábíme Mikuláše, čerty a anděly
- Vyzdobíme si vánoční tématikou družinu
- Zdobíme vánoční perníčky
- Učíme se ozdobně zabalit dárky
- Povídáme si o čase, ukazujeme si měřidla času
- Při vycházkách do přírody sledujeme zvířecí stopy
- Hrajeme hry na sněhu
- Při tělovýchovných chvilkách procvičujeme své tělo
- Čteme pohádky, básničky, říkadla s vánoční tématikou
Měsíc leden – Zima, zima tu je
- Vytváříme obrázky se zimní tématikou
- Zpracováváme symboly zimy-sněhulák, zimní sporty, sněhové vločky
- Uklidíme vánoční výzdobu a vyzdobíme družinu zimní tématikou
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Soutěžíme v luštění křížovek
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Upevňujeme mezilidské vztahy-rodina, vrstevníci, společnost
- Vyprávíme si o domácích zvířatech
- Kreslíme domácí zvířata a uděláme si jejich výstavu
- Podle možností chodíme sáňkovat a bobovat
- Soutěžíme o největšího sněhuláka
- Čteme pohádky, říkadla se zimní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
Měsíc únor – Masopust
- Vyprávíme si, co jsou to masopustní zvyky
- Vyrábíme si karnevalové masky
- Kreslíme, co se nám na maškarním reji líbilo nejvíce
- Pomáháme zvířátkům a ptáčkům přežít zimu
- Vyrábíme didaktické pomůcky
- Poznáváme lidské tělo podle atlasu
- Soutěžíme
- Při vycházkách pozorujeme zimní krajinu
- Podle možností chodíme sáňkovat a bobovat
- Čteme pohádky, říkadla a básničky
Měsíc březen – Příroda se probouzí
- Vytváříme obrázky s jarní tématikou
- Zpracováváme symboly jara-jarní květiny, mláďátka, sluníčko
- Uklidíme zimní výzdobu a vyzdobíme družinu jarní tématikou
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Soutěžíme v luštění křížovek, pexeso, hlavolamy
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Den vody-soutěžní odpoledne
- Pozorujeme jarní probouzení přírody
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
- Vytváříme obrázky s velikonoční tématikou
- Poznáváme oblíbené hrdiny z knihy
- Seznamujeme se s nejznámějšími autory a ilustrátory dětských knih
Měsíc duben – Bezpečnost dětí
- Podnikáme vycházky do přírody-pozorování a poznávání jarních rostlin
- Pozorujeme změny počasí
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Uspořádáme Den Země-soutěžní odpoledne
- Rozvíjíme dopravní výchovu formou her a kvízů
- Připravujeme se na tradiční oslavu Čarodějnic-kouzlení a zaříkávání
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
Měsíc květen – Léto ťuká na dveře
- Vyrábíme dárky pro maminky
- Besedujeme o tom, co pro nás naše maminky znamenají, co vše pro nás dělají
- Kreslíme a malujeme naše maminky
- Povídáme si o celé rodině, kdo všechno do rodiny patří
- Zjišťujeme, kdy mají naši rodiče, prarodiče a sourozenci svátek, narozeniny
- Pozorujeme jarní přírodu
- Z pampelišek pleteme nejdelšího hada-pokus o rekord-PAMPELIŠKOMÁNIE
- Povídáme si o mláďatech v přírodě
- Hrajeme míčové hry, posilujeme své tělo, zdravý životní styl
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
Měsíc červen – Hurá na prázdniny
- Připomínáme si den dětí-náš veliký svátek
- Soutěžíme a závodíme ke Dni dětí
- Chodíme na zahradu, pořádáme různé sportovní soutěže
- Rozvíjíme tělesnou zdatnost sportováním
- Osvojujeme si zásady fair-play-správné sportovní chování
- Povídáme si o letních sportech a bezpečnosti při nich
- Uklízíme školní družinu
- Čteme pohádky, básničky, říkadla
Pravidelné měsíční činnosti
- Poučení o bezpečnosti před každou činností
- Využití cvičebny při nepřízni počasí
- Správná hygiena, stolování, společenské chování
- Pravidelný pobyt venku, odpočinková a rekreační činnost
- Tematické vycházky do přírody
- Posilování přátelských vztahů
- Ohleduplnost ke starším lidem a handicapovaným
- Ochrana životního prostředí
- Význam rodiny- stálá spolupráce s rodiči
Roční plán práce školní družiny byl vypracován v souladu se Školním vzdělávacím programem školní družiny, obsahuje tematická zaměření jednotlivých období a poskytuje vychovatelkám náměty pro práci, vychovatelky si náměty vybírají a doplňují podle konkrétních situací, potřeb a zájmů dětí a rozpracovávají je do různých činností pro různé věkové skupiny. K realizaci využívají všech metod a forem práce dle ŠVP ŠD, výchovně vzdělávací činnost probíhá v pěti oblastech, kterými se prolínají průřezová témata dle ŠVP ŠD.
Jitka Mikulová
vedoucí vychovatelka