Provoz družiny:

  • ranní družina 6:15 – 7:30 
  • odpolední družina  11:30 – 16:30

Školní družina zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, odpoledne před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit.

Žák je přijímán do školní družiny na dobu jednoho školního roku.

Oběd  11:30 – 12:00

Odpočinkové činnosti  12:00 – 13:00

  • odstraňování únavy žáků z vyučování, relaxace (dle jejich individuálních potřeb)
  • relaxační cvičení, navozování a vytváření pohody žáků
  • odpočinkové a relaxační aktivity na koberci
  • prohlížení obrázků, četba knih, časopisů, poslech hudby, pohádek
  • stolní hry, hry s hračkami, společenské hry, hrátky se slovy, konverzace, vyprávění
  • hudební a hudebně-pohybové chvilky
  • aktivity zaměřené na rozvoj intrapersonální a intrapersonální inteligence, sebereflexe, sebehodnocení

Zájmové a rekreační činnosti  13:00 – 15:00

Sportovní

  • aktivity zaměřené na rozvoj tělesně-kinestetické inteligence
  • kolektivní hry a soutěže
  • průpravná cvičení, tělovýchovné chvilky
  • posilování tělesné zdatnosti
  • upevňování morálních vlastností, potlačování nesportovního chování (fair-play)
  • vštěpování zásad bezpečnosti a hygieny při sportovních aktivitách, vytváření kladných citových vztahů v týmu
  • pohybová aktivita na čerstvém vzduchu s přihlédnutím k počasí a zdravotnímu stavu
  • tělovýchovné chvilky, míčové hry
  • soutěživé hry, pohybové hry, konstruktivní a tematické hry

Přírodovědné a environmentální

  • aktivity zaměřené na rozvoj přírodní inteligence
  • rozvoj zájmu o přírodu
  • práce s atlasy, vyhledávání informací o živé a neživé přírodě (knihovna, PC)
  • výchova k ohleduplnému a šetrnému přístupu k přírodě, ochraně životního prostředí
  • pozorování přírody a jejích proměn
  • třídění a zpracování odpadů (sběrové akce)
  • nauka o počasí
  • péče o zeleň a rostliny v budově a areálu školy

Estetické

  • využívání rozličných metod a prvků výtvarné, hudební, literární a dramatické výchovy
  • probouzení zájmu o četbu, poslech a dramatizaci
  • rozšiřování vědomostí a dovedností v oblasti kresby, malby, pracovních dovedností
  • práce s přírodninami a netradičními materiály
  • montáže a demontáže stavebnic
  • využívání poznatků získaných ve škole, jejich aplikace v praxi
  • vedení k samostatné tvořivé práci, rozvoj kreativního myšlení
  • rozvoj řeči a komunikace
  • ohleduplné chování, tolerance odlišností (věkových, pohlavních, rasových, …)
  • hygiena, péče o zdraví, bezpečnost práce
  • rozvíjení hudební, hudebně-pohybové

Sebeobslužné činnosti (průběžně)

  • upevňování dopravních znalostí
  • dodržování zásad osobní hygieny
  • seznamovaní se zásadami zdravého životního stylu
  • seznamování se zásadami péče o své zdraví a vlastní zevnějšek
  • péče o vlastní věci
  • seznamování se zásadami první pomoci, prevence proti úrazům
  • zásady stolování
  • úklid pracoviště po ukončení jednotlivých činností

Příprava na vyučování 15:00-15:45

  • psaní domácích úkolů (dle domluvy s rodiči a třídním učitelem)
  • procvičování a upevňování probraného učiva
  • čtení z čítanek
  • vyhledávání nových informací (internet, PC)
  • výukové programy na PC

Odpočinková činnost 15:45-16:30

  • sledování  vzdělávacích videí
  • odpočinkové a relaxační hry
  • stolní a společenské hry

Měsíc září – Já a moje třída

  • Seznamujeme se se školním řádem a řádem ŠD
  • Poučujeme se o bezpečnosti a chování v ŠD a ve školní jídelně
  • Adaptujeme se na školní prostředí
  • Respektujeme a dodržujeme daná pravidla v kolektivu ŠD
  • Cesta do školy- povídáme si o cestě do školy a cestě domů-základy bezpečnosti při přemisťování
  • Pravidla soužití v ŠD
  • Poznáváme nové prostředí
  • Napíšeme si narozeniny všech dětí a připravíme si narozeninovou nástěnku
  • “Jak se máme správně chovat“, nezapomínáme na kouzelná slovíčka, děkuji a prosím
  • Upevňujeme společenské postoje, návyky a dovednosti
  • Rozvíjíme kladný vztah k učení, ke škole, ke spolužákům
  • Kontrolujeme běžnou hygienu- mytí rukou před jídlem, po použití WC
  • Ohlížíme se za prázdninami, přineseme si pohlednice a fotky z dovolené
  • Čteme pohádky, básničky, říkadla, využíváme charakteristických znaků a činností v tomto měsíci
  • Při pobytu venku hrajeme pohybové hry a cvičíme, hry na pískovišti

 Měsíc říjen – Barevný podzim

  • Poznáváme nejbližší okolí školy
  • Získáváme kladný vztah k přírodě
  • Snažíme se porozumět změnám v přírodě
  • Sbíráme listy, obtiskujeme je a vyrábíme z nich koláže
  • Malujeme podzimní ovoce
  • Vyrábíme podzimní draky
  • Poznáváme zeleninu, ovoce podle chuti a podle hmatu
  • Halloween – povídání o tomto svátku
  • Výroba výzdoby na Halloween, slavíme Halloween
  • Hrajeme si a učíme se správně zdravit, podat ruku, požádat o něco, poděkovat
  • Při hře zjišťujeme, jak se známe (poznáváme kamarády po hlase)
  • Čteme pohádky, básničky, říkadla
  • Při pobytu venku i ve cvičebně hrajeme pohybové a míčové hry a cvičíme

 Měsíc listopad-Strašení

  • Besedujeme o ročních obdobích – sledujeme změny v přírodě, život zvířat
  • Čteme si o přírodě a jejích proměnách a o zvířatech
  • Pomocí obrázků porovnáváme, jak se příroda mění na podzim
  • Povídáme si o zvířatech
  • Výtvarně tvoříme
  • Besedujeme o zdravé výživě a zdravém životním stylu
  • v časopisech hledáme obrázky zdravých a méně zdravých potravin
  • povídáme si o tom, jak pečovat o své zdraví, co dělat, když jsme nemocní
  • hrajeme si na lékaře a pacienta
  • Čteme pohádkovou knihu
  • Navštěvujeme školní zahradu dle počasí

 Měsíc prosinec – Vánoční čas

  • Rozvíjíme estetické cítění, vkus a kulturní vnímání
  • Vnímáme začínající atmosféru Vánoc
  • Upevňujeme tradice v období adventu
  • Vyprávíme si naše vánoční příběhy, a jak to na Vánoce chodí u nás doma
  • Zkoušíme vánoční pásmo, zpíváme vánoční koledy
  • Vyrábíme vánoční přáníčka, ozdoby a dárky
  • Vyrábíme Mikuláše, čerty a anděly
  • Vyzdobíme si vánoční tématikou družinu
  • Zdobíme vánoční perníčky
  • Učíme se ozdobně zabalit dárky
  • Povídáme si o čase, ukazujeme si měřidla času
  • Při vycházkách do přírody sledujeme zvířecí stopy
  • Hrajeme hry na sněhu
  • Při tělovýchovných chvilkách procvičujeme své tělo
  • Čteme pohádky, básničky, říkadla s vánoční tématikou

Měsíc leden – Zima, zima tu je

  • Vytváříme obrázky se zimní tématikou
  • Zpracováváme symboly zimy-sněhulák, zimní sporty, sněhové vločky
  • Uklidíme vánoční výzdobu a vyzdobíme družinu zimní tématikou
  • Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
  • Soutěžíme v luštění křížovek
  • Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
  • Upevňujeme mezilidské vztahy-rodina, vrstevníci, společnost
  • Vyprávíme si o domácích zvířatech
  • Kreslíme domácí zvířata a uděláme si jejich výstavu
  • Podle možností chodíme sáňkovat a bobovat
  • Soutěžíme o největšího sněhuláka
  • Čteme pohádky, říkadla se zimní tématikou
  • Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo

 Měsíc únor – Masopust

  • Vyprávíme si, co jsou to masopustní zvyky
  • Vyrábíme si karnevalové masky
  • Kreslíme, co se nám na maškarním reji líbilo nejvíce
  • Pomáháme zvířátkům a ptáčkům přežít zimu
  • Vyrábíme didaktické pomůcky
  • Poznáváme lidské tělo podle atlasu
  • Soutěžíme
  • Při vycházkách pozorujeme zimní krajinu
  • Podle možností chodíme sáňkovat a bobovat
  • Čteme pohádky, říkadla a básničky

Měsíc březen – Příroda se probouzí

  • Vytváříme obrázky s jarní tématikou
  • Zpracováváme symboly jara-jarní květiny, mláďátka, sluníčko
  • Uklidíme zimní výzdobu a vyzdobíme družinu jarní tématikou
  • Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
  • Soutěžíme v luštění křížovek, pexeso, hlavolamy
  • Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
  • Den vody-soutěžní odpoledne
  • Pozorujeme jarní probouzení přírody
  • Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
  • Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
  • Vytváříme obrázky s velikonoční tématikou
  • Poznáváme oblíbené hrdiny z knihy
  • Seznamujeme se s nejznámějšími autory a ilustrátory dětských knih

Měsíc duben – Bezpečnost dětí

  • Podnikáme vycházky do přírody-pozorování a poznávání jarních rostlin
  • Pozorujeme změny počasí
  • Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
  • Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
  • Uspořádáme Den Země-soutěžní odpoledne
  • Rozvíjíme dopravní výchovu formou her a kvízů
  • Připravujeme se na tradiční oslavu Čarodějnic-kouzlení a zaříkávání
  • Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
  • Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo

Měsíc květen – Léto ťuká na dveře

  • Vyrábíme dárky pro maminky
  • Besedujeme o tom, co pro nás naše maminky znamenají, co vše pro nás dělají
  • Kreslíme a malujeme naše maminky
  • Povídáme si o celé rodině, kdo všechno do rodiny patří
  • Zjišťujeme, kdy mají naši rodiče, prarodiče a sourozenci svátek, narozeniny
  • Pozorujeme jarní přírodu
  • Z pampelišek pleteme nejdelšího hada-pokus o rekord-PAMPELIŠKOMÁNIE
  • Povídáme si o mláďatech v přírodě
  • Hrajeme míčové hry, posilujeme své tělo, zdravý životní styl
  • Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou

 Měsíc červen – Hurá na prázdniny

  • Připomínáme si den dětí-náš veliký svátek
  • Soutěžíme a závodíme ke Dni dětí
  • Chodíme na zahradu, pořádáme různé sportovní soutěže
  • Rozvíjíme tělesnou zdatnost sportováním
  • Osvojujeme si zásady fair-play-správné sportovní chování
  • Povídáme si o letních sportech a bezpečnosti při nich
  • Uklízíme školní družinu
  • Čteme pohádky, básničky, říkadla

Pravidelné měsíční činnosti

  • Poučení o bezpečnosti před každou činností
  • Využití cvičebny při nepřízni počasí
  • Správná hygiena, stolování, společenské chování
  • Pravidelný pobyt venku, odpočinková a rekreační činnost
  • Tematické vycházky do přírody
  • Posilování přátelských vztahů
  • Ohleduplnost ke starším lidem a handicapovaným
  • Ochrana životního prostředí
  • Význam rodiny- stálá spolupráce s rodiči

Roční plán práce školní družiny byl vypracován v souladu se Školním vzdělávacím programem školní družiny, obsahuje tematická zaměření jednotlivých období a poskytuje vychovatelkám náměty pro práci, vychovatelky si náměty vybírají a doplňují podle konkrétních situací, potřeb a zájmů dětí a rozpracovávají je do různých činností pro různé věkové skupiny. K realizaci využívají všech metod a forem práce dle ŠVP ŠD, výchovně vzdělávací činnost probíhá v pěti oblastech, kterými se prolínají průřezová témata dle ŠVP ŠD.

Jitka Mikulová

vedoucí vychovatelka